Ważny wyrok TSUE w sprawie rejestru klauzul niedozwolonych UOKiK
Orange zwróci konsumentom opłaty za kontakt z infolinią i wizytę technika - decyzja Prezesa UOKiK
Musiałe(a)ś płacić za kontakt z infolinią Orange lub nju przy darmowych rozmowach w pakiecie? Wkrótce otrzymasz zwrot kosztów Prezes UOKiK zobowiązał do tego spółkę Orange Polska. Sprawdź, czy przysługuje Ci rekompensata i jak ją otrzymać.
Świadomy konsument od najmłodszych lat - Dzień Przedszkolaka z UOKiK
Z zajęć w przedszkolach w ramach projektu UOKiK “ABC Małego Konsumenta” skorzystało już niemal 10 tysięcy dzieci. Scenariusze zajęć to jedna z pomocy edukacyjnych, dostępnych nieodpłatnie na stronie malykonsument.uokik.gov.pl. Każdy może skorzystać z materiałów w domu. Przypominamy, że przedszkola również mogą nadal zgłaszać się do udziału w projekcie.
UOKiK otwiera drzwi przed studentami - startuje pierwsza edycja Summer Camp
18 września 2023r. zainaugurowano pierwszą edycja Summer Camp – warsztatów, które przybliżą studentom pracę ekspertów UOKiK. Podczas pięciu dni młodzi ludzie poznają praktyczne przykłady spraw z dziedziny ochrony konkurencji. Udział w programie jest nagrodą dla autorów najlepszych esejów nadesłanych na konkursowy temat: „Po co i jak chronić konkurencję we współczesnej gospodarce?”
Fałszywy licznik czasu u pośrednika, który udaje sklep podzi
Prezes UOKiK nałożył ponad 100 tys. zł za nieuczciwe praktyki na stronach internetowych bigotka.pl i arkadie.pl Brakowało jasnej informacji, że konsument kupuje u pośrednika. Do szybkich zakupów namawiał licznik, który codziennie od nowa zachęcał do skorzystania z tych samych ofert.
Dobre ograniczenia - Inspekcja Handlowa skontrolowała barierki ochronne dla dzieci
Sprawdziliśmy oznakowanie 9 modeli barierek ochronnych dla dzieci – w 3 były nieprawidłowości. Testów w laboratorium nie przeszedł 1 model z 7 przebadanych – szczeliny i otwory groziły zaklinowaniem się dziecka. Wybierasz i instalujesz barierkę? Dobierz ją do rozmiaru otworu, w którym ma być zamontowana. Nie modyfikuj samodzielnie konstrukcji! Zapoznaj się uważnie z instrukcją użytkowania.
Zarzuty Prezesa UOKiK dla Centrum Medycznego Telmed
Prezes UOKiK stawia zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów spółce Centrum Medyczne Telmed z Lublina. Korzystający ze stron: e-lekarz24h.pl oraz e-zwolnienie24h.pl mogą być wprowadzani w błąd w kwestii możliwości uzyskania recepty na niektóre leki, autentyczności opinii o usługach i prawa odstąpienia od umowy. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.
Carrefour Polska z zarzutami Prezesa UOKiK
Carrefour Polska może nieuczciwie wykorzystywać przewagę kontraktową wobec dostawców produktów rolno-spożywczych. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty spółce. Zastrzeżenia budzi nieuzasadnione pobieranie opłat od kontrahentów za transport towarów z magazynu centralnego do sklepów sieci.
Okulary przeciwsłoneczne - kontrola UOKiK, IH i KAS
Wspólnie z Krajową Administracją Skarbową i Inspekcją Handlową sprawdziliśmy prawie pół miliona par okularów przeciwsłonecznych. Aż 95 proc. nie spełniło wymagań formalnych lub miało błędy w oznakowaniu. W laboratorium przetestowaliśmy 15 modeli – 4 zakwestionowaliśmy. Efekt wspólnych działań – 465 tys. sztuk okularów przeciwsłonecznych nie trafiło na polski rynek.
Ekspresy do kawy marki Jura - kary Prezesa UOKiK za utrudnianie przeszukania
Spółki Euro-net i Jura Poland usunęły dowody, które mogły świadczyć o niedozwolonym ustalaniu cen ekspresów marki Jura. Tym samym utrudniały przeszukania prowadzone w ramach postępowania wyjaśniającego. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na przedsiębiorców kary w łącznej wysokości 11 mln złotych.
Omnibus i obowiązki informacyjne w e-commerce - kolejne działania i zarzuty Prezesa UOKiK
Przedsiębiorca czy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej? Kto sprzedaje na platformie i jakie wynikają z tego prawa dla konsumentów? Jaki jest podział obowiązków między platformą a sprzedającym? Prezes UOKiK sprawdza czy konsumenci są prawidłowo informowani o kwestiach wynikających z dyrektywy Omnibus. Po jego interwencji wielu przedsiębiorców dostosowało lub zaczęło zmieniać swoje praktyki. Zalando, Booking, Travelist usłyszały zarzuty - grozi im kara do 10 proc. obrotu.