Zawiadom UOKiK o nieuczciwych praktykach sieci handlowych

29 marca 2024

 

  • Jesteś dostawcą produktów-rolno spożywczych i doświadczyłeś nieuczciwych praktyk sieci handlowej? Zawiadom nas!
  • Wypełnij ankietę, którą UOKiK wysłał do twojej organizacji branżowej.
  • Gwarantujemy pełną anonimowość.

 

Prezes UOKiK w ramach kompetencji związanych ze zwalczaniem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej w sektorze rolno-spożywczym bada m.in. relacje sieci handlowych z dostawcami produktów. Dotychczas wydał 6 decyzji, w których nałożył na sieci handlowe ponad miliard zł kary.

 

Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego:

"W trakcie naszych działań zawsze bardzo ważne były informacje uzyskane bezpośrednio od poszkodowanych podmiotów. Dlatego postanowiliśmy stworzyć anonimową ankietę, którą wysłaliśmy do organizacji zrzeszających dostawców produktów rolno-spożywczych. Zachęcamy przedsiębiorców i rolników do ich wypełnienia i poinformowania nas o nieuczciwych praktykach sieci handlowych" – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 

Ankieta UOKiK

Statutową rolą organizacji zrzeszających producentów artykułów rolno-spożywczych jest występowanie w interesie swoich członków - producentów żywności. Dlatego współpraca ze związkami branżowymi jest bardzo ważna w identyfikowaniu nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej przez  sieci handlowe. Organizacje wielokrotnie przekazywały zawiadomienia, które stanowiły podstawę interwencji Prezesa Urzędu w sprawach nieuczciwych opłat, rabatów i innych praktyk. Z doświadczeń UOKiK wynika również, że często pojedynczy producenci żywności nie informują o nieuczciwych praktykach, ponieważ boją się zerwania relacji z sieciami handlowymi. Dlatego, oprócz anonimowości do kontaktu z Urzędem zachęcić ma również możliwość wysłania ankiety za pośrednictwem organizacji branżowej. W ankiecie m.in. wskazujemy konkretne praktyki, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej i pytamy, czy były one stosowane wobec dostawców. Pełna treść formularza jest dostępna na naszej stronie internetowej.

 

Jednocześnie informujemy, że Komisja Europejska także przeprowadziła swoje badanie ankietowe w ramach monitorowania nieuczciwych praktyk. Ankieta m.in. badała wiedzę zainteresowanych podmiotów o tym jakie praktyki traktowane są jako nieuczciwe, gdzie w swoim kraju należy złożyć skargę w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych oraz ocenia skuteczność organów krajowych.

 

Celem KE była ocena skuteczności środków podjętych przez państwa członkowskie przy wdrażaniu dyrektywy (UE) 2019/633 w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. W 2025 r. Komisja ma przedstawić pierwszą ocenę efektów wprowadzonych regulacji, która może zawierać również wnioski ustawodawcze.

 

Przykład decyzji Prezesa UOKiK dotyczących sieci handlowych

Jedna z pierwszych decyzji Prezesa UOKiK dotyczącą nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej  została wydana w 2020 r. i dotyczyła Jeronimo Martins Polska – właściciela sieci Biedronka. Spółka narzucała swoim kontrahentom nieuczciwe rabaty. W 2021 r. Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą Eurocash. Przedsiębiorca pobierał od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat. Część usług, za które płacili kontrahenci, w ogóle nie była wykonywana, a niektóre spółka powinna świadczyć w ramach podpisanej umowy bez dodatkowego wynagrodzenia. W tym samym roku wydana została decyzja w sprawie praktyk Kaufland Polska Markety. Spółka wymagała od dostawców obniżenia ceny produktów rolnych i spożywczych już po ich sprzedaży. W innej decyzji Prezes Urzędu zobowiązał spółkę SCA PR, odpowiedzialną za zakupy w sieci Intermarche, do zmiany praktyk niekorzystnych dla dostawców produktów rolno-spożywczych. Zakwestionowane działania dotyczyły ustalania zasad współpracy w trakcie jej trwania oraz uzyskiwania rabatów, pomimo niespełnienia warunków przewidzianych w umowie. W efekcie podjętych przez Urząd działań spółka zmieni umowy oraz odda kontrahentom niesłusznie pobrane rabaty. Z kolei pod koniec 2023 r. Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą Auchan Polska. Uznał za nieuczciwe pobieranie opłat od dostawców artykułów rolno-spożywczych za transport produktów z magazynów centralnych do sklepów sieci Auchan. Za tę praktykę Prezes Urzędu nałożył karę w wysokości ponad 87 mln zł.

 

Lista organizacji, które otrzymały ankietę

  1. Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich-Związek Rewizyjny
  2. Polska Izba Mleka
  3. Związek Polskich Przetwórców Mleka
  4. Związek Polskie Mięso
  5. Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego
  6. Federacja Grup i Producentów Wołowina Polska
  7. Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej
  8. Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu
  9. Poldrób Ogólnopolski Związek Producentów Drobiu
  10. Krajowa Federacja Hodowców Drobiu i Producentów Jaj (Krajowa Federacja Drobiarska)
  11. Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza w Warszawie
  12. Związek Producentów Ryb -Organizacja Producentów
  13. Polski Karp Sp. z o.o. - Organizacja Producentów
  14. Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw - Spółdzielnia Osób Prawnych
  15. Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków
  16. Ogólnopolski Związek Producentów Warzyw
  17. UNIA OWOCOWA Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw
  18. Stowarzyszenie Polskich Producentów Ziemniaków i Warzyw Unia Warzywno-Ziemniaczana
  19. Polska Federacja Ziemniaka
  20. Stowarzyszenie Polski Ziemniak
  21. Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców
  22. Polska Federacja Rolna
  23. Federacja Gospodarki Żywnościowej RP
  24. Stowarzyszenie Polska Izba Miodu z siedzibą w Toruniu

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 246
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL
Znajdziesz nas również na Instagramie: @uokikgovpl

 

Pliki do pobrania:

 

Logo Produkt Polski
Logo polub polubowne
Europejskie Centrum Konsumenckie
Prawa Konsumenta