
Panele Decora – postępowanie wyjaśniające i przeszukania

Ceny na parkingach i w myjniach – kontrola Inspekcji Handlowej
Skontrolowaliśmy 84 parkingi i 125 myjni samochodowych – łącznie 209 przedsiębiorców. Blisko 23 proc. z nich nie dba o prawidłowe informowanie konsumentów o cenach świadczonych usług. Brak cenników, niejednoznaczne lub nieczytelne ceny dla nadjeżdżających kierowców - to główne nieprawidłowości.

Ponad milion złotych kary dla Janusza Palikota i Polskich Destylarni
Nieprawdziwe informacje o pozycji rynkowej spółki, nieinformowanie o ryzykach, nieistniejący crowdfunding pożyczkowy i fikcyjny konkurs – to tylko przykłady zakwestionowanych działań kampanii pożyczkowej „Skarbiec Palikota”. Działania promocyjne były prowadzone głównie w mediach społecznościowych Janusza Palikota – członka zarządu spółki. Prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył karę na Janusza Palikota – 950 tys. zł oraz zarządzane przez niego Polskie Destylarnie - 239 tys. zł.

Na ostrzu noża – kontrola Inspekcji Handlowej
Skontrolowaliśmy kosiarki elektryczne i spalinowe. W 3 modelach wykryliśmy wady konstrukcyjne grożące zranieniem lub porażeniem prądem. 3 kosiarkom brakowało w instrukcji informacji o masie maszyny, warunkach bezpiecznego transportu i przenoszenia.

Fałszywe opinie? Stop!
Kupujesz fałszywe opinie? Zlecasz ich pisanie? Łamiesz prawo. Prezes UOKiK wydał kolejne decyzje wobec dwóch firm publikujących fałszywe opinie o produktach i usługach. Suma kar to 85 tys. zł. Opinie były wystawiane w popularnych serwisach internetowych i miały na celu zwiększenie renomy produktu lub usługi.

Nie trać głowy i załóż kask – kontrola Inspekcji Handlowej
Sprawdziliśmy 19 modeli kasków rowerowych, narciarskich i wspinaczkowych. Wszystkie przeszły pozytywnie testy amortyzacji i skuteczności układu utrzymującego. 9 z nich miało braki w oznakowaniu lub instrukcji. Kupujesz kask? Sprawdź znak CE. I pamiętaj – sprawny sprzęt i ochrona głowy to podstawa bezpieczeństwa!

Zalando zmieni praktyki i rozda vouchery
Prezes UOKiK zobowiązał spółkę Zalando do właściwego informowania klientów o ich prawach podczas korzystania z platformy zakupowej. Konsumenci muszą wiedzieć od kogo i na jakich zasadach kupują towary jeszcze przed kliknięciem „przejdź do kasy”. Dodatkowo platforma ma przyznać konsumentom po 40 zł do wykorzystania w określony sposób na zalando.pl.

Wcześniejsza spłata pożyczki – decyzja Prezesa UOKiK wobec LoanMe
Spłaciłeś pożyczkę przed terminem? Masz prawo do zwrotu części prowizji i innych opłat. Prezes UOKiK wydał decyzję wobec spółki LoanMe, która nie zwracała konsumentom należnych kosztów i wprowadzała w błąd odnośnie do swoich obowiązków w tym zakresie. Przedsiębiorca stosował także praktykę polegającą na rolowaniu pożyczek, przez co konsumenci ponosili bardzo wysokie pozaodsetkowe koszty kredytu.

Jakość paliw ciekłych i LPG w 2023 roku
Inspekcja Handlowa zakwestionowała w ubiegłym roku 2,59 proc. skontrolowanych próbek paliw ciekłych – prawie dwa razy więcej, niż w 2022 r. Czy Twoja stacja sprzedaje paliwo spełniające normy, sprawdzisz na mapie paliw na stronie internetowej UOKiK i w korzystającej z danych Urzędu w aplikacji nawigacyjnej Yanosik.

Ponad 106 mln zł kary dla PayPal
PayPal Europe stosuje niedozwolone postanowienia – uznał Prezes UOKiK w najnowszej decyzji. Bardzo ogólny katalog działań zabronionych i dotkliwe sankcje dla użytkowników, w tym finansowe, za złamanie warunków umowy - to tylko część zakwestionowanych postanowień. Za tak poważne naruszenia na spółkę została nałożona kara ponad 106 mln zł.

Uszkodzony bagaż? Opóźniony lot? – Enter Air z zarzutami Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK postawił zarzuty liniom lotniczym Enter Air, które wprowadzają konsumentów w błąd, a przez to mogą naruszać ich zbiorowe interesy. Nieodpowiadanie na reklamacje w terminie 14 dni w przypadku zagubienia bagażu lub jego uszkodzenia czy zaniżanie odszkodowania za opóźnienie lotu - to część kwestionowanych praktyk. Podstawą podjęcia działań były sygnały od poszkodowanych podróżnych.